Reciting The Quran during menstruation

Question

Can a woman who follows Hanafi fiqh recite the Quran to teach the students during her menstruation or follow the Maliki school on this particular matter?

Answer

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْم

Ruling on reciting the Qur’an during menstruation:

  • The established opinion of Imam Malik is that a woman in menstruation can recite the Quran.
  • The majority scholars, such as: Imam Abu Hanifah; Imam Ash-Shafi’i; Imam Ahmad and others, say that it is unlawful for a woman to recite the Qur’an during her menstruation.

The opinion of the majority scholars is based on several things including the following:

  • Hadith of Sunan At-Tirmidhi narrated by Ibn ‘Umar (May Allah have mercy on him): The Prophet (peace and blessings be upon Him) said: “The menstruating woman or the Junub (one who is in the state of major impurity which requires ghusl) does not recite anything from the Qur’an.”

Some scholar said that the above Hadith is weak, But Imam An-Nawawi said: it is Sahih (authentic) and Imam Al-Munziri said: it is Hasan (Good) (Bahr Ar-Raiq)

Imam As-Suyooti said: Weak hadith is also acted upon in rulings if there is cautiousness. (Tadreeb Ar-Rawee)

After narrating the above Hadith Imam At-Tirmidhi said: ‘This is the statement of most of the scholars from the companions of the Prophet (peace and blessings be up on Him), the Tabi’een and those after them like Sufyan Ath-Thauri, Abdullah bin Mubarak, Ash-Shafi’i, Ahmad and Ishaq.”

  • Menstruation comes under the rulings that apply to one who is junub (major impurity), because both states require ghusl, both are not permitted to enter Masjid etc.

Ali (may Allah be pleased with him) said ‘The Messenger of Allah (peace and blessings be up on Him) would recite Quran to us in all states except when he was in Janabah (major impurity).

Imam Tirmidhi recorded this and then said, ‘This hadith is good and sound”

Some scholars have differentiated between a woman in menstruation and one who is in the state of Janabah. However, the majority of scholars have considered the both to be on the same level of impurity, and reciting the Quran is unlawful for both.

From the above explanation, it is clear that among the four great Imams of Fiqh, three of them, and the majority scholars from the Sahabahs and those afterwards, all have agreed that it is unlawful for a woman to recite the Quran during her menstruation.

Following the Maliki school on this matter:

  • The scholars said, that one should not follow another school of fiqh than one’s own without a genuine hardship and need. Otherwise it might lead to following one’s desire, which the Shariah has prohibited.

The method of teaching and learning the Quran during Menstruation:

  • As for the female teachers and students, they can read the Quran word by word and after every word, they should take breath. This is the opinion of Imam Al-Karkhi.
  • Or if they need, they can read half of a verse at a time without touching the Quran. This is the opinion of Imam At-Tahawi.

عن ابن عمر، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لا تقرأ الحائض، ولا الجنب شيئا من القرآن. رواه الترمذي
و قال وهو قول أكثر أهل العلم من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم، والتابعين، ومن بعدهم مثل: سفيان الثوري، وابن المبارك، والشافعي، وأحمد، وإسحاق، قالوا: لا تقرأ الحائض ولا الجنب من القرآن شيئا، إلا طرف الآية والحرف ونحو ذلك، ورخصوا للجنب والحائض في التسبيح والتهليل۔

و في كتاب الفقه على مذاهب الأربعة: يحرم على الحائض، أو النفساء أن تباشر الأعمال الدينية التي تحرم على الجنب، من صلاة، ومس مصحف، وقراءة قرآن، وتزيد الحائض، والنفساء عن الجنب أمور: منها الصيام: فإنه يحرم على الحائض، أو النفساء أن تنوي صيام فرضٍ أو نفل ۔

و في بحر الرائق: (قوله: وقراءة القرآن) أي يمنع الحيض قراءة القرآن وكذا الجنابة لقوله – صلى الله عليه وسلم – لا تقرأ الحائض ولا الجنب شيئا من القرآن رواه الترمذي وابن ماجه وحسنه المنذري وصححه النووي۔

وفي النهاية وغيرها وإذا حاضت المعلمة فينبغي لها أن تعلم الصبيان كلمة كلمة وتقطع بين الكلمتين على قول الكرخي وعلى قول الطحاوي تعلم نصف آية اهـ. ۔

و ذهب المالكية إلى أن الحائض يجوز لها قراءة القرآن في حال استرسال الدم مطلقا، كانت جنبا أم لا، خافت النسيان أم لا. وأما إذا انقطع حيضها، فلا تجوز لها القراءة حتى تغتسل جنبا كانت أم لا، إلا أن تخاف النسيان۔

قال شيخنا المفتي محمد تقي عثماني في “أصول الإفتاء و أدابه” عن الإفتاء و العمل بمذهب آخر۔
و لا شك أن كل واحد من هؤلاء الفقهاء إنما اختار قولا على أساس قوة دليلة عنده، و ليس على أساس ما يهواه قلبه؛ فكان لمجتهد آخر أن يختار أو يرد ما قاله من أجل دليل أقوى يظهر له من مصادر التشريع الإسلامي۔
و لكن العامي الذي لا يستطيع أن يقارن بين هذه الآراء على أساس الأدلة الشرعية، لو أتيح له أن يأخذ بما شاء، و يرد بما شاء، فإنه يخشى عليه أن يأخذ من هذه الأقوال ما يوافق هواه، و ليس لدليل شرعي كان أساسا لذلك القول۔

و ربما يجوز لمفتي مذهب واحد أن يختار قول المذهب الآخر للعمل أو الفتوى، بشرط أن لا يكون ذلك بالتشهي و اتباع الهوى. و إنما يجوز ذلك في ثلاث حالات۔

الحالة الأول: الإفتاء بمذهب آخر لضرورة أو حاجة عامة. و ذالك أن يكون في المذهب في مسألة مخصوصة حرج شديد لا يطاق، أو حاجة واقعية لا محيص عنها، فيجوز أن يعمل بمذهب آخر دفعا للحرج و إنجازا للحاجة۔

الحالة الثانية: الإفتاء بمذهب آخر لرجحان دليله، أن يكون المفتي متبحرا في المذهب، عارفا بالدلائل، له نظر عميق في القرآن و السنة، و إن لم يبلغ درجة الإجتهاد، و لكنه يطلع على حديث صحيح واضح الدلالة، و لا يجد له معارضا إلا قول إمامه، فحينئذ يسوغ له الأخذ بقول مجتهد عمل بذلك الحديث۔

الحالة الثالثة: إذا قضى القاضي بغير مذهبه؛ إذا ولى الإمام قاضيا، و لم يقيده بمذهبه، نفذ قضاؤه ما دامت المسألة مجتهدا فيها، فلو سئل المفتي أجاب بنفاذ قضائه و لو كان القضاء خلاف مذهبه، فهي الصورة الثالثة من الصور التي يفتي فيها المفتي بغير مذهبه۔

Allah knows best
Syed Hussain ibn Imamuddin
28 February 2019

Approved by: Mufti Abdur Rahman. (Shaykh ul Hadith of Esha Atul Islam, Ford Square, London)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s