Ruling on having gold teeth

Question

Is it permissible to have gold teeth?

Answer

بسم الله الرحمن الرحيم

Scholars agree that it is permissible for women to have gold teeth.

Abu Musa al-Ash’ari (may Allah be pleased with him) narrated that the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) said: “Wearing silk and gold has been made unlawful for the males of my Ummah and lawful for its females. (Tirmidhi: 1720)

There are different of opinions regarding men having gold teeth:

Some scholars say, that it is also permissible for men to have gold teeth. This is the opinion of Imam Malik, Shafi’i, Ahmad and Muhmmad bin Hasan.

Their opinion is based on the Hadith narrated by Arfajah ibn As‘ad (may Allah be pleased with him) who said: My nose was cut off on the day of (the battle of) al-Kulaab during the Jaahiliyyah, so I had a nose made of silver, but it began to smell bad so the Messenger of Allah (peace and blessings be upon him) told me to get a nose made of gold. (Tirmidhi, 1770)

According to Imam Abu Hanifah, it is not permissible for men to have teeth made of gold except for when it is necessary. This is because of the Hadith that prohibits gold for men.

As for the hadith of Arfajah, The Prophet (peace and blessings be up on Him) permitted him (may Allah be pleased with him) to have a nose made of gold as it was needed.

Therefore if the dentist says that it is essential for a man to have a gold teeth, then it would be permissible for him to have it.

عن أبي موسى الأشعري، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: حرم لباس الحرير و الذهب على ذكور أمتي و أحل لإناثهم. رواه الترمذي و قال حديث أبي موسى حديث حسن صحيح ۔

عن عرفجة بن أسعد قال: أصيب أنفي يوم الكلاب في الجاهلية، فأخذت أنفي من ورق، فأنتن علي، فأمرني رسول الله صلى الله عليه و سلم أن أتخذ أنفا من ذهب. رواه الترمذي وقال هذا حديث حسن۔

و في الموسوعة الفقهية: يجوز اتخاذ السن من الذهب عند الجمهور و إلى ذالك ذهب المالكية و الحنابلة، وقال الشافعية: يجوز وإن أمكن اتخاذه من فضة. و ذهب أبو حنيفة و هو قول لأبي يوسف إلى عدم جواز إتخاذ السن أو شده بالذهب للرجال دون الفضة، لأن النص ورد في الأنف دون غيره و لضرورة النتن بالفضة۔

و في رد المحتار: و في التاتارخانية و على هذا الإختلاف إذا جدع أنفه أو أذنه أو سقط سنه، فأراد أن يتخذ سنا آخر فعند الإمام يتخذ و ذالك من الفضة فقط، و عند محمد من الذهب أيضا۔

و في بدائع الصنائع: و أما شد السن المتحرك بالذهب فقد ذكر الكرخي رحمه الله أنه يجوز و لم يذكر خلافا و ذكر في الجامع الصغير أنه يكره عند أبي حنيفة رحمه الله۔

Allah knows best
Syed Hussain ibn Imamuddin
6 March 2019