Keeping the beard

Question

What is the ruling on keeping the beard?

Answer

بسم الله الرحمن الرحيم

1. Keeping the beard:

Keeping the beard is emphasized Sunnah by agreement of Fuqaha, because of the hadiths narrated on it.

According to some scholars, it is Wajib (obligatory) to keep the beard. This is because of the commandment of the Prophet ﷺ to keep the beard.

Ibn Umar narrated:

Allah’s Messenger (ﷺ) said, “Cut the moustaches short and leave the beard (as it is). (Bukhari-5893)

Nafi narrated:

Ibn Umar said, The Prophet (ﷺ) said, ‘Do the opposite of what the pagans do. Keep the beards and cut the moustaches short. (Bukhari-5892)

Ibn Umar said:

The Messenger of Allah (ﷺ) said: Trim closely the moustache, and let the beard grow. (Muslim-259)

Abu Hurayra narrated:

The Messenger of Allah said: “Cut off moustaches, leave beards and do otherwise than the fire worshippers.” (Muslim-260)

2. Shaving the beard:

Because of the above mentioned ahadeeth, it is haraam to shave the beard as it is contrary to the Prophet’s command. This is the opinion of Hanafi, Maliki, Hanbali and one of the views of Shaafi’i school of thought. (Al-Mawsoo’ah Al-Fiqhiyyah

3. It is not permissible to trim the beard less than one fist:

Ibn Al-Humam said, No one has permitted of trimming the beard less than one fist. (Fathul Qadeer)

4. Trimming the beard which is longer than one fist:

According to the hanafi school, it is sunnah to trim the excess beard that is longer than one fist. (Al-Mawsoo’ah Al-Fiqhiyyah)

This is because of the following narrations:

“Whenever Ibn Umar performed the Hajj or Umrah he used to hold his beard with his hand and cut whatever remained outside his hold.” (Bukhaari:5892)

Ibn Al-Humam said: Ibn Abi Shaibah narrated from Abu Zur’a that:

“Abu Hurairah used to hold his beard with his hand and trim the excess beard that is outside his hold.” (Fathul Qadeer)

Amr bin Shu’aib narrated:

From his father, from his grandfather that “The Prophet (ﷺ) would take from his beard; from its breadth and its length.” (Tirmidhi:2762)


:حكم إعفاء اللحية

إعفاء اللحية سنة مؤكدة بإتفاق العلماء، للأحاديث الواردة بذالك۔

و ذهب بعض العلماء إلى أن إعفاء اللحية واجب لأمر النبي صلى الله عليه وسلم بذالك۔

عَنِ ابْنِ عُمَرَ ـ رضى الله عنهما ـ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ “‏ انْهَكُوا الشَّوَارِبَ، وَأَعْفُوا اللِّحَى. رواه البخاري برقم ٥٨٩٣

عَنِ ابْنِ عُمَرَ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ “‏ خَالِفُوا الْمُشْرِكِينَ، وَفِّرُوا اللِّحَى، وَأَحْفُوا الشَّوَارِبَ ‏”‏‏. رواه البخاري برقم ٥٨٩٢

عَنِ ابْنِ عُمَرَ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ ‏ “‏ أَحْفُوا الشَّوَارِبَ وَأَعْفُوا اللِّحَى. رواه مسلم برقم ٢٥٩

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ “‏ جُزُّوا الشَّوَارِبَ وَأَرْخُوا اللِّحَى خَالِفُوا الْمَجُوسَ‏. رواه مسلم برقم ٢٦٠

:حلق اللحية

في الموسوعة الفقهية: ذَهَبَ جُمْهُورُ الْفُقَهَاءِ: الْحَنَفِيَّةُ وَالْمَالِكِيَّةُ وَالْحَنَابِلَةُ، وَهُوَ قَوْلٌ عِنْدَ الشَّافِعِيَّةِ، إِلَى أَنَّهُ يَحْرُمُ حَلْقُ اللِّحْيَةِ لأَِنَّهُ مُنَاقِضٌ لِلأَْمْرِ النَّبَوِيِّ۔

وَفِي حَاشِيَةِ الدُّسُوقِيِّ الْمَالِكِيِّ: يَحْرُمُ عَلَى الرَّجُل حَلْقُ لِحْيَتِهِ۔

وَالأَْصَحُّ عِنْدَ الشَّافِعِيَّةِ: أَنَّ حَلْقَ اللِّحْيَةِ مَكْرُوهٌ۔

:أخذ ما دون القبضة من اللحية

قال ابن الهمام في فتح القدير: و أما الأخذ منها و هي دون ذالك كما يفعله بعض المغاربة و مخنثة الرجال فلم يبحه أحد۔

:أخذ ما زاد عن القبضة

في الموسوعة الفقهية: قال الحنفية: إن أخذ ما زاد عن القبضة سنة، جاء في الفتاوى الهندية: القبض سنة فيها، و هو أن يقبض الرجل على اللحيته، فإن زاد منها عن قبضته شيئ قطعه، كذا ذكره محمد رحمه الله عن عن أبي حنيفة، قال و به نأخذ۔

و دليل على هذا ما روى البخاري عن ابن عمر أنه كَانَ إِذَا حَجَّ أَوِ اعْتَمَرَ قَبَضَ عَلَى لِحْيَتِهِ، فَمَا فَضَلَ أَخَذَهُ. صحيح البخاري برقم:٥٨٩٢

وفي فتح القدير لابن الهمام: وَقَدْ رُوِيَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – أَيْضًا أَسْنَدَهُ ابْنُ أَبِي شَيْبَةَ عَنْهُ: حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ عَنْ شُعْبَةَ عَنْ عُمَرَ بْنِ أَيُّوبَ مِنْ وَلَدِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي زُرْعَةَ قَالَ ” كَانَ أَبُو هُرَيْرَةَ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – يَقْبِضُ عَلَى لِحْيَتِهِ فَيَأْخُذُ مَا فَضَلَ عَنْ الْقُبْضَةِ۔

و عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَيْبٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ يَأْخُذُ مِنْ لِحْيَتِهِ مِنْ عَرْضِهَا وَطُولِهَا۔ رواه الترمذي برقم ٢٧٦٢

Allah knows best
Syed Hussain ibn Imamuddin
18 May 2019

One thought on “Keeping the beard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s