Ruling on skipping a surah between rakaat

Question:

Can one skip a surah between rakats? For instance: one recites Surah Feel in the first rakat then Surah Ma’oon in the second rakat leaving out Surah Quraish.

Answer:

بسم الله الرحمن الرحيم

It is makrooh (disliked) to recite a surah in one rakat, and then deliberately skip the next surah and recite the following one in the next rakat. But the salah will be valid.

The reason for this is that it resembles leaving out a part of the Qur’an and giving preference to another part.

However it is not makrooh in the following situations:

  • If one does it unintentionally.
  • If the next surah is so long that it is equivalent to two small surahs.
  • The next surah is so long that it would make the second rakat longer than the first rakat.
  • If one leaves out more than one surahs.

Abu Huraira reported that The Prophet (ﷺ) recited Surat al-Kafirun, and Surat al-Ikhlas in the two (sunnah) rakaat of the Fajr prayer. (Muslim-726)

Allah knows best
Hussain ibn Imamuddin Syed
12 Ramadhan 1441 / 5 May 2020

في مراقي الفلاح: “و” يكره “فصله بسورة بين سورتين قرأهما في ركعتين” لما فيه من شبهة التفضيل والهجر وقال بعضهم لا يكره إذا كانت السورة طويلة كما لو كان بينهما سورتان قصيرتان۔ و في الخلاصة لا يكره هذا في النفل۔

و في حاشية الطحطاوي: وقال بعضهم لا يكره إذا كانت السورة طويلة” لأنها بمنزلة سورتين قصيرتين بحر قوله: “كما لو كان بينهما سورتان قصيرتان” هو الأصح كذا في الدرة المنيفة۔

و في الدر المختار: ويكره الفصل بسورة قصيرة۔

و في رد المحتار: (قوله ويكره الفصل بسورة قصيرة) أما بسورة طويلة بحيث يلزم منه إطالة الركعة الثانية إطالة كثيرة فلا يكره شرح المنية: كما إذا كانت سورتان قصيرتان۔
الفصل بالقصيرة إنما يكره إذا كان عن قصد، فلو سهوا فلا كما في شرح المنية۔

و عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم: قَرَأَ فِي رَكعَتَي الفَجرِ “قُلْ يَا أَيُّهَا الكَافِرُونَ ” و ” قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ “۔ رواه مسلم