lending someone money (qardh) with the condition of paying zakat on that amount

Question:

Will it be permissible to lend someone money (qardh) with the condition of paying zakat on that amount? For example: one is to lend £2,000 for 2 years, adding condition for the borrower to pay zakat on that amount for the duration of 2 years on behalf of the lender.

Answer:

بسم الله الرحمن الرحيم

This type of conditions on qardh is not permissible. Paying zakat by the borrower on behalf of the lender will be considered as interest, because a loan that brings a benefit is riba (interest) and interest is undoubtedly haram.

Lending money as qardh hasan is an act of reward, the lender will be rewarded for helping someone with qardh hasan.

However, it is important to give the qardh without conditions that benefit the lender. Any benefits the lender receives from the borrower because of the qardh, will be considered as interest.

Abu Hurairah (Allah be pleased with hin) narrated that the Messenger of Allah (ﷺ) said: “There are seventy degrees of usury, the least of which is equivalent to a man having intercourse with his mother.” (Ibn Majah-2274)

Abdullah ibn Mas’ud (Allah be pleased with him) said that Allah’s Messenger (ﷺ) cursed the one who accepted interest and the one who paid it. (Sahih Muslim: 1597)

Allah knows best
Hussain Syed ibn Imamuddin
19 Rabi ul Awal 1442 / 5 November 2020

Approved by
Mufti Muhammad Tahir Wadee
Darul Uloom Bury, UK

References

قال سبحانه وتعالى: وَاَحَلَّ اللّٰهُ الۡبَيۡعَ وَحَرَّمَ الرِّبٰوا (البقرة 275)۔

و عَنْ عَبْدِ اللَّهِ، قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم آكِلَ الرِّبَا وَمُؤْكِلَهُ، (رواه مسلم- 1597)۔

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم “‏ الرِّبَا سَبْعُونَ حُوبًا أَيْسَرُهَا أَنْ يَنْكِحَ الرَّجُلُ أُمَّهُ ‏” (رواه ابن ماجه- 2274)‏۔

و عن فضالة بن عبيد صاحب النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: ” كل قرض جر منفعة فهو وجه من وجوه الربا” موقوف. (السنن الكبرى للبيهقي-10933- باب كل قرض جر منفعة فهو ربا)۔

و في الدر المختار: وفي الأشباه كل قرض جر نفعا حرام فكره للمرتهن سكنى المرهونة۔

و في رد المحتار: (قوله كل قرض جر نفعا حرام) أي إذا كان مشروطا۔

و قال الكاساني في بدائع الصنائع: (وأما) الذي يرجع إلى نفس القرض: فهو أن لا يكون فيه جر منفعة، فإن كان لم يجز، نحو ما إذا أقرضه دراهم غلة، على أن يرد عليه صحاحا، أو أقرضه وشرط شرطا له فيه منفعة؛ لما روي عن رسول الله – صلى الله عليه وسلم – أنه «نهى عن قرض جر نفعا» ؛ ولأن الزيادة المشروطة تشبه الربا؛ لأنها فضل لا يقابله عوض، والتحرز عن حقيقة الربا، وعن شبهة الربا واجب هذا إذا كانت الزيادة مشروطة في القرض۔