Ruling on wudhu with condensation water

Question:

Can we use condensation water to perform wudhu? As no squeezing/cooking has taken place rather it was formed from air mixed with heat, like the water on the window sil on a damp house.

Answer:

بسم الله الرحمن الرحيم

Wudhu will be valid with condensation water as the nature of water (smell, taste and colour) is still there in such water.

Abu Umamah Al-Bahili narrated:
“The Messenger of Allah said: ‘Water is not made impure by anything except that which changes its smell, taste and colour.'” (Ibn Majah-521)

Allah knows best
Hussain Syed ibn Imamuddin
16 Jumadal ula 1442 / 31 December 2020

Approved by
Mufti Muhammad Tahir Wadee
Darul Uloom Bury, UK

References

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ ‏ “‏ إِنَّ الْمَاءَ لاَ يُنَجِّسُهُ شَىْءٌ إِلاَّ مَا غَلَبَ عَلَى رِيحِهِ وَطَعْمِهِ وَلَوْنِهِ ‏”‏ رواه ابن ماجه۔

و في الهداية: قال (ولا) يجوز (بماء غلب عليه غيره فأخرجه عن طبع الماء كالأشربة والخل وماء الباقلا والمرق وماء الورد وماء الزردج) لأنه لا يسمى ماء مطلقا۔۔۔
قال (وتجوز الطهارة بماء خالطه شيء طاهر فغير أحد أوصافه، كماء المد والماء الذي اختلط به اللبن أو الزعفران أو الصابون أو الأشنان)۔۔۔۔
ولنا أن اسم الماء باق على الإطلاق ألا ترى أنه لم يتجدد له اسم على حدة۔

و في فتح القدير لابن الهمام: اعلم أن الاتفاق على أن الماء المطلق تزال به الأحداث أعني ما يطلق عليه ماء، والمقيد لا يزيل لأن الحكم منقول إلى التيمم عند فقد المطلق في النص۔