Ruling on divorce issued by a person who is forced

Question:

One has been forced to give ‘three talaqs’ to his wife, he has been threatened to the extent of being hospitalised or the one threatening ending in jail. Does this validate the talaq?

Answer:

بسم الله الرحمن الرحيم

If one has been forced to divorce their wife and because of this compulsion he divorces her verbally even then divorce will take place.

This is based on the hadith narrated by Abu Hurayrah (may Allah be pleased with him) that the Messenger of Allah (ﷺ) said: “There are three matters in which seriousness is serious and joking is serious: marriage, divorce and taking back (one’s wife).” [Tirmidhi-1184]

However, if one divorces his wife in writing out of compulsion, without uttering it verbally then it will not be effective.

Allah knows best
Syed Hussain ibn Imamuddin
25 Rajab 1442 / 9 March 2021

Approved by
Mufti Muhammad Tahir Wadee (حفظه الله)
Darul Uloom Bury, UK

References

في الإختيار لتعليل المحتار : (وطلاق المكره واقع) لما روي: «أن امرأة اعتقلت زوجها وجلست على صدره ومعها شفرة وقالت: لتطلقني ثلاثا أو لأقتلنك، فناشدها الله أن لا تفعل فأبت فطلقها ثلاثا، ثم ذكر ذلك للنبي – عليه الصلاة والسلام – فقال: لا قيلولة في الطلاق» . ولأنه قصد الطلاق ولم يرض بالوقوع فصار كالهازل۔

وفي الدر المختار: (ويقع طلاق كل زوج بالغ عاقل) ولو تقديرا بدائع، ليدخل السكران (ولو عبدا أو مكرها) فإن طلاقه صحيح لا إقراره بالطلاق۔

وفي رد المحتار: وفي البحر أن المراد الإكراه على التلفظ بالطلاق، فلو أكره على أن يكتب طلاق امرأته فكتب لا تطلق لأن الكتابة أقيمت مقام العبارة باعتبار الحاجة ولا حاجة هنا، كذا في الخانية۔

وفي بدائع الصنائع: وذكر محمد بإسناده «أن امرأة اعتقلت زوجها وجلست على صدره ومعها شفرة فوضعتها على حلقه، وقالت: لتطلقني ثلاثا أو لأنفذنها فناشدها الله أن لا تفعل فأبت فطلقها ثلاثا فذكر لرسول الله – صلى الله عليه وسلم – فقال لا قيلولة في الطلاق»۔
وكذا كونه جادا ليس بشرط فيقع طلاق الهازل بالطلاق واللاعب لما روي عن رسول الله -صلى الله عليه وسلم – أنه قال «ثلاث جدهن جد وهزلهن جد النكاح والطلاق والعتاق، وروي النكاح والطلاق والرجعة» وعن أبي الدرداء رضي الله عنه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال «من لعب بطلاق أو عتاق لزمه»۔