If she does not know whether her menses started before or after sunset

Question:

I fasted today and after iftar when I was about to pray Maghrib salah i realised my monthly period has started. I am unsure whether the bleeding started before or after sunset. Will the fasting be valid?

Answer:

بسم الله الرحمن الرحيم

If you think the bleeding most likely started after sunset, then the fast will be valid. But if you think it most likely started before sunset then the fast is invalid and you must make up for it. And if you do not have a dominant assumption on whether the menstruation started before or after sunset, then it will be considered to have started after sunset and your fast will be valid.

Allah knows best
Syed Hussain ibn Imamuddin
26 Jumada Al-Awwal / 30 December 2021

Approved by:
Mufti M Tahir Wadee, UK and Mufti M Salman Mansoorpuri, India.

References

في الأشباه والنظائر لابن نجيم: ما ثبت بيقين لا يرتفع إلا بيقين والمراد به غالب الظن. وقال: وأما أكبر الرأي وغالب الظن فهو الطرف الراجح إذا أخذ به القلب، وهو المعتبر عند الفقهاء كما ذكره اللامشي في أصوله. وقال: وغالب الظن عندهم ملحق باليقين، وهو الذي يبتنى عليه الأحكام يعرف ذلك من تصفح كلامهم في الأبواب. وقال: الأصل إضافة الحادث إلى أقرب أوقاته۔

وفي شرح السير الكبير للسرخسي: غالب الرأي بمنزلة اليقين فيما بني أمره على الاحتياط. وقال: وفيما لا يمكن الوقوف على حقيقته يبنى الحكم على غالب الرأي.  وقال: ثم أكبر الرأي فيما لا يمكن الوقوف عليه بمنزلة الحقيقة۔

Leave a Reply